WSTĘP
W ostatnim czasie firma inPost odebrała olbrzymią część rynku sprzedaży. Komu? Sklepom stacjonarnym. Obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa wymusiły zamknięcie wielu sklepów i przejście sprzedawców do sprzedaży drogą elektroniczną. Zyskały na tym m.in. łańcuch dostaw (firmy kurierskie, inPost) jak i firmy powiązane (firmy obsługujące płatności przez internet, e-fakturowanie, itp.).
Co się jednak zdarzy gdy któryś z elementów łańcuszka zawiedzie? O tym jest ten artykuł.
Zacznijmy od najprostszego widoku na płatność: Klient 👩 płaci 💵 za towar 👠.
👩🠊💵🠊👠
To jednak nie takie proste. Klient musi najpierw wybrać towar na stronie sprzedawcy 🛒, np. allegro, ebay, amazon, butik-online-z-czymkolwiek.org albo zlodziej.org .
👩🠊🛒👠🠊💵🠊👠
Przekazanie danych naszej karty 💳 lub loginu i hasłą do konta w banku nie jest mądrym pomysłem. Dlatego płatność wykonuje pośrednik jak np. stripe.net 🛂 bądź blik.com. Chcieli byśmy aby wysłąno do nas przesyłkę 🚚 a nie aby naszekonto bankowe zostało wyczyszczone 💢💔.
📛: 👩🠊🛒👠🠊💳🠊💵💵💵💵💵💵💵🠊💢💔
🆗: 👩🠊🛒👠🠊🛂🠊💳🠊💵🠊🚚👠🠊👩👠
Aby płatność była bezpieczna chcemy umożliwić jej dokonanie bez podania naszych danych💳. Tu wkraczają płatności takie jak stripe.net lub blik.com 🛂 oraz komunikacja z naszym bankiem 🏦.
👩🠊🛒👠🠊🛂🠊🏦💳🠊💵🠊🚚👠🠊👩👠
Ważnym punktem jest 🏦💳 - chcemy aby tylko bank miał pełny dostęp do naszego konta. A teraz jak to wygląda z perspektywy wszystkich z tego łańcuszka (zakładam idealny przypadek):
Bank: 👩🠊🛂🠊🏦💳🠊💵
Operator płatności: 🛒🠊🛂🠊🏦💳🠊🛒
Sklep: 👩🠊🛒👠🠊🛂🠊💵🠊🚚👠
Dostawca: 🚚👠🠊👩👠
Klient: 👩🠊🛒👠🠊💵🠊👠
Sprawa troszkę się komplikuje jeśli rozważymy kod blik, potwierdzenie płatności przez bank, operatora który ogarnia blik, 3dsecure i podobne.
ALE CO SIĘ STAŁO?
Otóż żona moja kupiła niedawno produkt z opłatą za pobraniem przez inpost (szczegóły na końcu jeśli to kogoś interesuje).
Płatność za pomocą BLIK została rozpoczęta ale utknęła.
Przesyłka czeka w paczkomacie 2-3 dni. Po tym czasie jest zwracana.
Inpost nie ma procedur na taką sytuację - potrzebna jest indywidualna pomoc.
Inni operatorzy (np. allegro / PayU) umożliwiają ponowienie płatności. Inpost jeszcze tego nie ma.
Jak to wygląda z perspektywy inpost?
Klient ma paczkę w paczkomacie i nie opłacił jej odbioru. Płatność jest rozpoczęta ale nie ma kasy → nie wydamy przesyłki. Chcemy jakiegoś dowodu że przesyłka jest opłacona.
Ale potwierdzenie inpost może uzyskać jedynie od siebie lub od operatora płatności. A żąda go od klienta.
Jak to wygląda z perspektywy klienta?
Mam blokadę na koncie, paczkę w paczkomacie której nie mogę odebrać (a zostanie ona zaraz odesłana), inpost żąda zbójeckiej kasy SMS premium za przedłużenie trzymania paczki. Totalnie negatywne wrażenie.
DETALE
Żona kupiła coś z dostawą kurierem i płatnością przy odbiorze. Paczka nie została dostarczona ale przekierowana do paczkomatu. Koszty poniósł jedynie sprzedawca. Wina leży przede wszystkim po stronie operatora płatności. Klient mógł odebrać przesyłkę (ale widocznie nie mógł - wada kuriera a zaleta paczkomatu).
Wniosek: Paczkomaty i płatność przy odbiorze to póki co nie jest dobra opcja.
No comments:
Post a Comment